پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

کلاژن سازی پوست

کلاژن چیست؟
در این مطلب می خواهیم به کلاژن و کلاژن سازی پوست بپردازیم.کلاژن یکی از اصلی ترین پروتئین های ساختاری بدن موجودات زنده است.این پروتئین ساختار اصلی بافت همبند را در بدن موجودات زنده تشکیل می دهد. 25 الی 35 درصد از کل پروتئین بدن به شکل پروتئین کلاژن است. این پروتئین عمدتا در بافت های فیبری مانند تاندون، رباط و پوست دیده می شود. این پروتئین در ساختار پوست نقش مهمی را ایفا می کند. Collagen یک واژه یونانی است که به معنی تولید کننده چسب است. این پروتئین به عنوان یک چسب طبیعی در بافت های مختلف از جمله پوست ایفای نقش می کند.
انواع کلاژن
قرار گرفتن اسیدهای آمینه در کنار یکدیگر پلی پپتید ها را می سازد. پلی پپتیدها مارپیچ های کلاژن را تولید می کنند. چندین مارپیچ کلاژن، رشته های کلاژنی تشکیل می دهند. قابلیت کشسانی رشته های کلاژن در اثر حضور مارپیچ کلاژن به وجود می آید. نحوه قرار گیری این مارپیچ ها، نوع کلاژن را تعیین می کند. تاکنون 13 نوع پروتئین کلاژن سازی پوست در انسان شناسایی شده اند. در این میان 5 نوع از این پروتئین ها وظایف مهمی را در بدن انسان بر عهده دارند.
کلاژن سازی پوست
کلاژن سازی پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و به دلیل ساختار پروتئینی که دارد موجب حفظ آب و رطوبت در پوست می گردد. خاصیت ارتجاعی و کشسانی آن موجب حفظ شادابی و جوانی پوست می شود. یکی از ویژگی های این پروتئین خاصیت باز جذب آن است. به این معنی که این پروتئین به اجزای سازنده خود تبدیل شده و جذب بدن می گردد. این مساله در حوزه زیبایی پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصین این حوزه از این ویژگی کلاژن در جهت جوانسازی پوست نهایت بهره را می برند. روش های مختلفی جهت کلاژن سازی پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن وجود دارند. هر یک از این روش ها براساس میزان تواناییشان در تولید این پروتئین، در جوانسازی پوست دخیل هستند.
مواد غذایی حاوی کلاژن:
رشته های کلاژن در داخل بدن انسان ساخته می شوند. واحد های تشکیل دهنده این رشته ها اسیدهای آمینه هستند که از طریق پروتئین خوراکی وارد بدن می شوند. دو اسیدآمینه پرولین و گلیسین برای تولید کلاژن ضروری هستند. این اسیدهای آمینه در خوراک هایی نظیر سفیده تخم مرغ، لبنیات، مارچوبه، جوانه گندم، قارچ، پوست موغ و ژلاتین به وفور دیده می شوند. از دیگر مواد ضروری برای تولید کلاژن در بدن می توان به مس و ویتامین ث اشاره کرد. این دو ماده ضروری در مواد خوراکی نظیر سبزیجات و میوه ها، عدس و کنجد وجود دارند.

تفاوت های پوست خشک و پوست با رطوبت کم چیست؟

پوست خشک به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود. که به معنای کمبود چربی است و به طور معمول دارای خارش، پوسته پوسته و پر از ناهمواری است و یا حتی ممکن است از نظر ظاهری لکه های قرمز داشته باشد. منتها پوست با رطوبت کم نوعی شرایط پوستی است؛ که فاقد آب است و گرفته و خسته به نظر می رسد.

چه عواملی باعث خشکی یا کم آبی پوست صورت می شود؟

  • هوای سرد
  • گرمای خشک داخلی
  • استفاده از مواد خشن در صابون ها یا سایر محصولات
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.