جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟

آزمایشگاه پزشکی جزو مجهزترین مراکز آزمایشی محسوب می‌شود. آزمایشگاه‌ها مکان‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعاتی دقیق از یک نمونه هستند. به همین دلیل نیز پزشکان برای اطمینان از تشخیص خود، از بیماران می‌خواهند تا به آزمایشگاه مراجعه کنند. آزمایشگاه‌ها انواع مختلفی دارند.

اینکه چگونه یک آزمایشگاه چنین اطلاعات دقیق را ارائه می‌دهد، سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است. آزمایشگاه این کار را به کمک تجهیزات آزمایشگاهی انجام می‌دهد. این ابزار برای اندازه‌گیری‌های دقیق ساخته شده‌اند. بنابراین با تجهیزات می‌توان به مشاهده و اندازه‌گیری دقیق پرداخت. این حد از محاسبات، با چشم غیر مسلح انسان و بدون تجهیزات، غیرممکن است.در آزمایشگاه‌ها، واکنش‌های شیمیایی مختلفی انجام می‌شود. به همین دلیل کیفیت تجهیزات موجود در آزمایشگاه بسیار مهم است. این وسیله‌ها باید توان مقاومت در برابر واکنش‌های انجام شده را داشته باشند.

شناخت تجهیزات موجود در آزمایشگاه

شناخت تجهیزات آزمایشگاهی چیزی است که تکنسین یک مجموعه باید بر آن مسلط باشند. وسایل آزمایشگاه بسیار زیاد هستند. در یک آزمایشگاه از وسایل ساده‌ای مانند شیشه نمونه، ترازوی آزمایشگاهی، هود و دماسنج گرفته تا وسایل پیشرفته‌ای مثل میکروسکوپ و سانتریفیوژ، وجود دارد. البته باید در نظر داشت که نوع کاربری آزمایشگاه نیز مهم است. برای مثال برخی از وسیله‌ها مخصوص آزمایشگاه‌های پزشکی است و لزومی ندارد در آزمایشگاه دیگر وجود داشته باشد.

کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی

هرکدام از وسایلی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاربرد خاصی دارند. تعدادی از تجهیزات آزمایشگاهی هستند که وجود آن‌ها در هر آزمایشگاهی، ضروری است. برخی از آن‌ها،‌ وسایلی ساده و برخی نیز پیشرفته هستند. در این بخش تعدادی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در آزمایشگاه را نام می‌بریم و توضیحاتی در مورد کاربرد آن‌ها ارائه می‌دهیم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.